BtoB, Kasvu, Markkinoinnin automaatio, Markkinointi, sisältömarkkinointi, SOME, Startup

10 ideaa B2B somemarkkinointiin

 

SOME ON TEHOKAS KANAVA JOKA KANNATTAA HYÖDYNTÄÄ

Kun yritys aloittaa toiminnan somessa pitää homma miettiä huolella. Omat resurssit tulee olla tasapainossa tavoitteiden kanssa ja raaka-ainetta sisällöille tulee löytyä riittävästi. Pienelläkin toki pääsee alkuun kun ottaa muutaman perusasian huomioon heti alusta lähtien.

Suurin pullonkaula somessa tulee olemaan sisältö, joten varaa paukkuja sen suunnittelemiseen sekä tuotantoon. Omat kirjoittajat ovat kullan arvoisia mutta muista, että määrä ei korvaa laatua. Matki hyvin menestyneiden yritysten sisällön rakennetta ja jos mahdollista, käytä ammattikirjoittajia apuna.

PANOSTA LAATUUN

Tärkein ohje sisältömarkkinoinnissa on panostaminen sisällön laatuun. Laadun lisäksi tulee olla suunnitelma, joka tukee asiakaslupaustasi ja erottautumistasi. Muutama kärkiaihe riittää mutta niiden tulisi olla sellaisia joissa olette erityisen hyviä ja aihe on relevantti asiakkaillesi ostopäätöstä tehtäessä. Tyyli on myös keskeinen seikka julkaisuillesi. Älä ole tylsä mutta mieti huumorin käyttö tarkkaan. Kaikille aloille se ei sovi. 

MUUTAMALLA OHJEELLA ALKUUN

Alla olevilla ohjeilla voit lähteä liikkeelle sisällön jakamisessa. Hyödynnä sosiaalisen median yritystilisi fiksusti ja nauti lähes ilmaisesta näkyvyydestä. Työtähän tuo toki vaatii ja vauhtia saa lisää sijoittamalla näkyvyyteen rahaa kun aika on kypsä.

  1. Tasapainota viestiesi sisällöt. Pelkkä muiden sisällön jakaminen somessa ei riitä vaan sinun tulee tuottaa myös omaa sisältöä säännöllisesti. Hyvänä ohjenuorana suhde: 2-3 omaan toimintaasi liittyvää muiden sisältöä ja 1 oma sisältö. Oman sisällön tulee aina johdattaa lukija omille sivuillesi.
  2. Yhden viidestä sisällöstä tulee liittyä myyntiin. Tuotejulkaisu, uusi asiakas, ilmainen pilotointi tai alennus ovat hyviä esimerkkejä. Jos sisältösi on tarjous niin luo kiireellisyyden tuntua. Rajallinen aika tai määrä toimivat usein hyvin mutta vältä ”eikä siinä vielä kaikki”-tyyliä.
  3. Julkista jokainen uusi asiakkuus ja kauppa myös somessa. Tee jokaisesta uutisesta 2-3 hieman erilaista someviestiä ja julkista ne parin viikon välein.  Näin tavoitat suuremman yleisön. Kun tuotteen tai palvelun toimitus on tapahtunut niin haastattele asiakas ja tee siitä juttu. Julkaise lopulta case kaikista asiakkaista ja samoin kuin uutisten osalla, julkista se 2-3 kertaa. Näin maksimoit hyödyn jokaisesta asiakkaasta.
  4. Tarjoa asiakascase ensin alan lehdille sillä hyvin kirjoitettu case on kuin lehtijuttu. Jos juttu menee läpi jaa se kaikissa kanavissa 2-3 kertaa hieman eri kulmilla aivan kuten uutisetkin. Lehtijuttu asiakkaistasi on todella arvokas sisältö, joten sen levittämiseen kannattaa panostaa myös rahaa.
  5. Testaa sisältöä ilmaiseksi somen avulla ja sijoita rahasi vain parhaiten toimiviin sisältöihin. Maksullisten somekampanjoiden osalla kannattaa panostaa vain harvoihin kanaviin sekä opetella ne hyvin. B2B markkinalla kannattaa aloittaa Linkedinistä mutta pienempien paikallisten yritysten osalla myös Facebook voi toimia hyvin kunhan rajaat kohderyhmäsi fiksusti.
  6. Hyödynnä myös ilmainen mainostila sisällön testauksessa. Ainakin Linkedin tarjoaa ilmaista näkyvyyttä ensikertalaisille. Hakukoneissa samaa tarjoaa Google. Pelkät näytöt ja klikkaukset eivät riitä vaan seuraa erityisesti konversiota. Jos maksullinen mainonta ei tuota liidejä niin jotain täytyy muuttaa.
  7. Liity sopiviin someryhmiin ja jaa yrityksesi sisältöä myös siellä mutta älä spämmää. Myös Facebookissa löytyy eri ammattialoihin liittyviä ryhmiä, jotka toimivat myös BtoB yrityksien osalla. Voit myös miettiä oman ryhmän perustamista jos uskot, että resurssisi riittää ja kulmasi on riittävän houkutteleva. Ryhmiä voi myös ostaa eli jos sopiva löytyy niin siitä vaan neuvottelemaan.
  8. Twitterissä kannattaa aloittaa seuraamalla henkilöitä, joilla on vähän seuraajia. On paljon todennäköisempää (omien kokemustemme mukaan jopa 1/5 alkaa seuraamaan), että he seuraavat yritystäsi kuin twitterkonkarit. Kun seuraajia on riittävästi, siirry kokoluokkaa ylemmäs.
  9. Rekrytoi Twitterissä seuraajia tomialasi #hastagien pohjalta. Seuraa keskusteluja ja tee rekrytointia jatkuvasti, vähintään viikottain.
  10. Seuraa somessa menestyneitä yrityksiä ja matki sen kun ehdit. Kaikkea ei kannata itse kokeilla vaan on fiksua ottaa opiksi muiden tekemisistä. Sisällön tulee kuitenkin aina olla yrityksellesi ominaista, asiakaslupaustasi tukien.
SISÄLTÖMARKKINOINTI VAATII PITKÄJÄNTEISYYTTÄ JA SÄÄNNÖLLISYYTTÄ

Yllä olevilla neuvoilla pääset alkuun. Muista kuitenkin tehtä työtä pitkäjänteisesti ja säännöllisesti. Käytä jokaisesta viikosta muutama tunti tulosten analysointiin ja uusien aiheiden miettimiseen. Matki parhaiten toimineiden sisältöjen kaavaa ja tehosta sisällön tuotantoa jatkuvasti. 5-8 omaa sisältöä vuodessa riittää jo pitkälle kun muistat hyödyntää ne ohjeiden mukaan useampaan kertaan.

"Tarinat asiakkaistasi ovat kiinnostavin osa sisältöä."

 

Haluatko kuulla lisää?

Kasko on nopea ja tehokas kumppani kasvun polulla. Kehitämme toimentamalleja, jotka tukevat liiketoiminnan tavoitteita. Konkretiaa ja käytännön tekemistä.

Author


Avatar