BtoB, Markkinoinnin automaatio, Markkinoinnin tehokkuus, Markkinointistrategia, Sisältöstrategia

Markkinoinnin seitsemän painopistettä vuodelle 2018

Markkinoinnissa ei voi jäädä paikalleen, etenkin kun sen kehitysnopeus on kiihtynyt teknologian kehityksen avustamana. Jotkut asiat nousevat kuitenkin esiin ja näitä kokosimme omaan painopistelistaamme vuodelle 2018.

1. Opettele työntekoa nörttien kanssa

Markkinointia muuttaa tällä hetkellä kaksi megatrendiä: digitalisoituminen ja datan hyödyntäminen. Molempien hyödyntämiseen tarvitset avuksi uuden tyyppisiä markkinointiresursseja, joko ulkoa tai sisältä. Teknologia- ja dataosaaminen syntyvät eri lähteissä kuin perinteinen markkinointiosaaminen. Myös nörttien rekrytointi ja johtaminen poikkeaa kaupallisen osaamisen pohjalta rakennettujen tiimien vastaavasta. Jatkossa näiden osaamisten yhdistäminen ratkaisee kuitenkin paljon markkinoinnin menestymisestä.

 

2. Keinoäly ja koneoppiminen ovat tulleet jäädäkseen myös markkinointiin

Keinoäly lienee seuraava megatrendi mutta vaikuttaa markkinoinnissa moneen asiaan jo nyt. Sitä hyödynnetään jo mainonnan ostamisessa, analysoinnissa ja esimerkiksi erilaisten bottien kautta. Myös puheentunnistus on hyvä esimerkki keinotekoisen älykkyyden hyödyntämisestä. Markkinoinnin automaatioon yhdistettynä tuo keinoäly aivan uutta tehokkuutta markkinointiin. Isot asiakasmassat ja suuret datamäärät johtanevat kehitystä mutta kukaan ei jatkossa pysty jäämään tämän kehityksen ulkopuolelle. Kyse on vain siitä milloin hyppää kyytiin.

 

3. Ilmaiset kanavat ovat kuolleet – opettele ostamaan digitaalista mainontaa

Somepalveluiden algoritmien muutos ja kilpailun lisääntyminen näkyvyydestä ovat muuttaneet ilmaisten somekanavien roolia markkinoinnissa. Entistä useammin tarvitsemme mukaan ostettua näkyvyyttä. Ostamisen perusteet on syytä opiskella itsekin mutta erityisesti silloin kun kumppaneiden hyödyntäminen ei ole mahdollista. Ostamisen optimointia ei voi kokonaan ulkoistaa sillä digitaalisen mainonnan dynamiikka poikkeaa vanhasta kampanjapohjaisesta maailmasta. Tarve nopeaan reagointiin muutoksiin vaatii monen asian pitämistä omissa käsissä.


4. Hyödynnä automaatiota skaalaamisessa ja personoinnin hallinnassa

Tarkka kohdentaminen ja personointi on tullut mahdolliseksi monessa digitaalisessa kanavassa ja se luo uusia mahdollisuuksia markkinoinnin tehokkuuden kehittämiseen. Kanavien määrän kasvu kuitenkin monimutkaistaa personoinnin hallintaa eikä käsipelillä enää perässä pysytä. Markkinoinnin automaatio ratkaisee paljon näitä ongelmia ja mahdollistaa kustannustehokkaan kanavien ja personoinnin hallinnan. Samalla se mahdollistaa painopisteen siirtämistä omiin kanaviin ja niiden tehokkaampaan hyödyntämiseen. Näin riippuvuus ilmaisesta ja maksullisesta ulkopuolisesta näkyvyydestä pienenee.


5. Puhkaise oman osaamisesi kupla tai se puhkaisee sinut

Oman osaamisen jatkuva kehittäminen tulee yhä tärkeämmäksi. Oma ammatillinen kupla saattaa kuitenkin antaa väärän kuvan alueista joissa tulisi kasvaa. Siksi on yhä enemmän liikuttava oman mukavuusalueen ulkopuolella ja hankittava osaamista, joka täydentää ja uudistaa vanhaa perustaa. Paikalleen jäävät tulevat keskenään tappelemaan vähenevistä, perinteisistä työtehtävistä.


6. Panosta ketteryyteen: testaa – ota käyttöön – kehitä

Markkinoinnin kehittäminen muuttuu järjestelmien tuen ja niiden mahdollistaman nopeuden kautta yhä kokeilevammaksi. Pelkkä A/B testaaminen voi jo lisätä tuloksellisuutta mutta radikaalimmatkin testaukset ovat täysin mahdollisia. Tarkka kohdentaminen mahdollistaa kampanjoiden alueellisen tai kohderyhmäkohtaisen testauksen ennen laajempaa levittämistä. Järjestelmien ja sähköisten työkalujen ilmaiset testiversiot tuovat myös mukanaan täysin uuden mahdollisuuden prosessien kehittämisen testaamiseen ennen investointeja. Jäykkyyden purkutalkoisiin on nykyisin uusia mahdollisuuksia, joskus jopa ilman hintalappua.


7. Rakenna sisällöntuotannosta tarinakone

Oma laadukas sisältö on keskeinen osa modernia markkinointia. Hakukoneet antavat paljon suuntaa sisällön kehittämiselle mutta määrää ja laatua on kaikkien lisättävä. Oma organisaatio on sisällön keskeisin tuotantokoneisto mutta ilman polttoainetta ei sekään kone käynnissä pysy. Sisällön tuottaminen on iso haaste ja siihen on satsattava paljon resursseja. Markkinointi antaa suuntaa ja pysynee edelleen ohjaajan penkillä mutta suuri osa sisällöstä syntyy aivan muualla.

Hengästyttävä lista mutta minkäs voit. Kunhan huomioit edes osan ja jatkat eteenpäin sitten kun aikaisemmat ovat kunnossa.

 

Etsikö suuntaa markkinoinnin kehittämiselle?

Ota yhteyttä kun haluat parhaan hyödyn rahoillesi.

Author


Avatar