BtoB, Markkinoinnin automaatio, Markkinoinnin järjestelmät, Markkinointi, PK-yritys, Startup

Työkalut PK-yrityksen markkinointiin

Aloittavan yrityksen resurssit ovat usein varsin rajalliset mutta markkinointia ja myyntiä pitäisi kuitenkin pystyä tehokkaasti pyörittämään. Eri vaihtoehtojen vertailu voi järjestelmiä tuntemattomille olla haastavaa ja siksi se toisinaan johtaa myös vääriin valintoihin. Järjestelmät myös kehittyvät nopeasti ja uusiakin tulee markkinoille yhä kiihtyvällä vauhdilla. Järjestelmäkokonaisuuden kasaaminen vaatiikin kovaa osaamista mutta myös jatkuvaa markkinan kehityksen seurantaa.

 

TEE HARKINTAA KOKONAISUUDEN ELINKAARI MIELESSÄ

Järjestelmiä tulisi hankkia noin 5-10 vuoden tähtäimellä, sillä vaihtaminen on aina haastavaa. Suuremmilla yrityksillä tuska yleensä kasvaa, sillä integraatioiden kautta rakennetun kokonaisuuden auki repiminen maksaa aikaa ja rahaa. Suunnittelu tuleekin aloittaa aina varsinaista järjestelmätasoa ylempää, ns. järjestelmäarkkitehtuurista. Pienemmällä yrityksellä arkkitehtuuri voi kuulostaa isolta sanalta mutta vitsiksi sitä ei ole tässä yhteydessä tarkoitettu. 


HYVIÄ VAIHTOEHTOJA LÖYTYY – YHTEISPELI RATKAISEE

Hyviä vaihtoehtoja palapelin osasiksi löytyy varmasti useita, mutta markkinoinnin kokonaisuus vaatii tehokkaasti toimiakseen myös hyvää yhteispeliä. Nopea kasvun edellyttämä skaalautuminen on myös keskeinen seikka kun omaa pakettia mietitään. Pienellä yrityksellä ei myöskään ole mahdollisuutta ostaa kaikkea järjestelmiin liittyvää palvelua yrityksen ulkopuolelta, joten käyttöönoton ja käytön helppous tulee aina ottaa huomioon. Räätälöinteihin tulee myös suhtautua erittäin kriittisesti sillä vaihtoehtojen kautta voi löytyä omalle toimialalle valmiimpia paketteja.

Työnjako eri järjestelmien välillä on myös hyvä selvittää alusta lähtien. Yksi vaihtoehto on käyttää asiakkaan polkua ja peilata omat kysynnän luomisen vaiheet sitä vasten. Alkuun pääsee kahdella päävaihtoehdolla; uuden ja olemassa olevan asiakkaan poluilla. Noihin vaiheisiin sitten peilataan oma prosessi järjestelmineen.


MIETI PÄÄKRITEERIT JA PURA NE TARVITTAESSA OSIIN

Järjestelmien valintaa helpottaaksemme seuraamme keskustelua Facebookin JOUKKO Kasvumarkkinointi ryhmässä. Keskustelun pohjalta ylläpidämme listaa järjestelmistä ja työkaluista, jotka täyttävät ainakin seuraavat kriteerit:

  1. Kustannustehokkuus – kokonaishinta max 100 EUR/kk (CRM laskettu viidellä käyttäjällä/muut yhdelllä käyttäjällä)
  2. Helppokäyttöisyys – käyttö ja ylläpito ei vaadi koodaustaitoja tai maksullista tukea
  3. Skaalautuvuus – tukevat yrityksen kasvua myös pitkällä tähtäimellä
  4. Integroitavuus – toimivat tarvittaessa yhdessä ilman koodausta

Listaa täydennetään ajan myötä ja mahdollisia vaihtoehtoja esitellään myös kun ne pakettiin sopivat. Pääkriteerit voi myös tarvittaessa purkaa osiin. Mahdollisen kustannusten kehityksen voi helposti peilata tarpeiden ja skaalan mukaan ainakin muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Helppokäyttöisyyttä voi miettiä osaamisen ja omien resurssien mukaan. Integraatiota esimerkiksi oman myynti- ja palveluprosessin automatisoinnin tarpeiden mukaan.


MYYNNIN JA MARKKINOINNIN PÄÄJÄRJESTELMÄT


CRM – Pipedrive

Pipedriven perusversio maksaa käyttäjää kohden 12 EUR/kk. CRM muodostaakin suurimman kustannuserän nyt valitussa järjestelmäpaketissa. Pipedrive integroituu Mailchimpin sekä myös Googlen työkalujen (myös kalenteri) kanssa ja muodostaa näin toimivan kokonaisuuden myyntiputken johtamiseen.

 

Pipedrive käyttöliittymä – myyntisuppilo 


SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI – Mailchimp

Mailchimp lienee maailman suosituin sähköpostimarkkinoinnin työkalu. Se sisältää nykyisin joitakin markkinoinnin automaation ominaisuuksia vaikka ei varsinainen automaatiojärjestelmä ole. Mailchimp on ilmainen 2000 kontaktiin / 12.000 sähköpostiin/kk asti.

KOTISIVUT – WordPress

WordPress on ilmainen ja maailman käytetyin alusta kotisivujen hallinnointiin. Kotisivujen perustaminen ja hallinnointi on helppoa lisäosien ja valmiiden teemojen avustamana. Normaali tietokoneosaaminen riittää opiskelujen pohjaksi. Tukea ja opastusta löytyy yhteisön, blogien ja videoiden kautta pieneekin yksityiskohtaan. WordPress kannattaa alusta lähtien perustaa oman domainin kautta alustaa tukevien webhotellien suojiin. Tästä koituu kustannusta halvimmillaan vain +-10 EUR/kk mutta kaikkein halvimpia vaihtoehtoja kannattanee vältellä. Hyvä tekninen tuki maksaa itsensä nopeasti takaisin.

SÄHKÖPOSTI, RYHMÄTYÖ, TOIMISTO-OHJELMAT- G Suite Basic 

Googlen ohjelmistopaketti tarjoaa perustyökalut toimiston henkilökohtaiseen sekä ryhmätyöhön. Sen lisäksi mukana tulee markkinoinnissa hyödynnettäviä apuvälineitä kuten Hangouts webinaarityökalu, jolla Basic-versiossa  hallinnoi maksimissaan 25 käyttäjän istuntoja. Erilaisten verkkokyselyjen tekeminen taas onnistuu paketin Form-työkalun avulla. Hinta Basic-versiolla on 4 EUR/käyttäjä/kk. 


TYÖKALUT/APUOHJELMAT

KOTISIVUJEN SEURANTA – Google analytics, Search console

Tämä pari muodostaa kotisivujen liikenteen seurannan, analysoinnin ja kehittämisen perustuplan joilla pärjää pitkälle. Googlen työkalut ovat ilmaisia ja niiden käyttöön löytyy monenlaista tukea. Tutoriaalit tai webinaarit kannattaa käydä pohjalle niin oppiminen on paljon nopeampaa. 

KOTISIVUJEN SEURANTA – Fastbase
Fastbase on loistava työkalu lisätiedon hankkimiseen kotisivuilla kävijöistä. Maksuton versio tarjoaa kävijän nimen ja yrityksen lisäksi myös puhelinnumeron mutta sähköpostiosoite kuuluu maksulliseen versioon. 30 päivän ajan voit tosin kokeilla maksullisen version toiminnallisuuksia ilmaiseksi. Pienemmille volyymeille maksuton versio tarjoaa paljon vastinetta ja kävijöiden tiedot saa ulos taulukkona, jonka voi siirtää sähköpostitekisteriin. Kilpailijoista Suomessa tunnetumpi lienee Leadfeeder mutta sen ilmaisella versiolla ei kävijöiden nimiä tarjota. 

GRAAFINEN SUUNNITTELU – Canva 
Canva on ilmainen selainpohjainen työkalu henkilöille. joilla ei ole graafisen suunnittelun osaamista. Sillä pystyy tuottamaan perusmateriaaleja esimerkiksi kotisivuille, sosiaaliseen mediaan ja painoon. Valmiit mallit ja pohjat mahdollistavat materiaalien lähes ammattimaisen ja nopean tuotannon.  
 

Canvan hinnoittelu

KUVANKÄSITTELY – GIMP, pixlr.com, onlineimageeditor.com

Kevyelläkin käsittelyllä on mahdollista antaa kuvillesi täysin oma ilme. GIMP on tietokoneelle ladattava täysiverinen mutta ilmainen kuvankäsittelyohjelma, joka vaatii jo aika tavalla harrastetta. Pixlr on taas selainpohjainen, huomattavasti yksinkertaisempi apuväline, jolla aloittelijakin pääsee alkuun. Online-image-editor on myös ilmainen selainpohjainen työkalu, joka tarjoaa mm. kuvien automaattisen syväämisen eli taustan poistamisen mahdollisuuden. 

CHAT (lisäosa kotisivulle) – Tawk.to

Tawk on perusversiossaan ilmainen lisäapu kotisivulle. Työkalu on nopea asentaa ja helppo käyttää. Sen voi myös tekstittää myös Suomeksi.

SOMETILIEN HALLINTA – Hootsuite, Buffer

Kun sometilejä alkaa olla useampia ja haluat esimerkiksi ajastaa julkaisuja, niin apua niiden tehokkaampaan hallinnointiin löytyy helposti. Vaihtoehtoja löytyy näistäkin, mutta meidän seulamme läpäisi kaksi eli Buffer (10 EUR/kk) ja Hootsuite (19 EUR/kk). Hootsuite tarjosi aikaisemmin myös täysin ilmaista versiota mutta nyt ilmaiseksi pääsee vain kokeilemaan 30 päivän ajaksi.


AVAINSANOJEN KEHITTÄMINEN – https://kwfinder.com/

Avainsanojen keksiminen on välillä työlästä. Mistä löytää helposti tietoa helposti hakujen määrästä ja mistä löytää uusia vaihtoehtoja? Mainostamisessa yleisemmin käytettyjen hakusanojen hinnat ovat usein varsin korkeita mutta ne eivät ole ainoa vaihtoehto. Googlen työkaluilla pystyy hoitamaan pääosin samoja asioita mutta Kwfinder.com on erittäin kätevä ja helppokäyttöinen apuväline. Ilmaisessa versiossa hakujen määrä on rajoitettu mutta riittänee monelle hyvin kun jakaa hommaa useammalle päivälle.


LINKITTÄVIEN SIVUJEN SEURANTA – openlinkprofiler.org 

Openlinkprofiler on kätevä ja ilmainen työkalu kotisivuillesi linkittävien tahojen seurantaan. Linkit ovat yksi tärkeä osa hakukoneissa pärjäämistä ja niiden osalta omaa kilpailukykyä on hyvä seurata. Samalla apurilla luonnistuu myös kilpailijoiden seuranta.



*****************

Päivitämme listaa ja tätä blogia jatkuvasti kun uusia kriteerit täyttäviä vaihtoehtoja löytyy.

Tarvitsetteko apua markkinoinnin järjestelmien kartoitukseen?

Kasko rakentaa asiakkailleen kasvua tukevia markkinoinnin ja myynnin järjestelmäkokonaisuuksia. Hyvä suunnittelu alussa säästää rahaa ja hermoja jatkossa.

Mietityttääkö markkinoinnin automaation kustannukset?

Mautic markkinoinin automaatio tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon jopa pienyrityksille.

Author


Avatar